PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

Tuesday, June 12, 2012

[PSS Kota Belud] Kursus Pengurusan Jenazah 2012



5 Jun 2012 (Selasa)
Bertempat di Masjid Pekan Kota Belud, telah diadakan Kursus Pengurusan Jenazah anjuran Syukbah Remaja Masjid Pekan Kota Belud. Beberapa orang ahli PSS Kota Belud telah mendaftar sebagai peserta dalam kursus pengurusan jenazah pada kali ini. Seramai 68 orang peserta yang terdiri daripada remaja, belia dan orang dewasa di sekitar Kota Belud telah menghadirkan diri.

Menguruskan jenazah adalah merupakan perkara yang tidak boleh kita elakkan begitu sahaja. Ianya merupakan fardhu kifayah ke atas umat islam. Dengan adanya sebahagian umat Islam yang mengetahuinya akan selesailah tanggungjawab tersebut. Namun dengan keadaan sekarang ini, kesedaran di kalangan generasi muda untuk melaksanakan tanggungjawab ini amat tipis sekali. Ramai dari generasi muda yang tidak tahu cara-cara menguruskan jenazah dan hanya menyerahkan sepenuhnya kepada generasi yang lebih tua dari mereka untuk melaksanakannya. Atas kesedaran itu, Syukbah Remaja Masjid Kota Belud telah mengadakan Kursus pengurusan jenazah untuk mendidik masyarakat tentang cara pengurusan jenazah yang betul terutamanya kepada generasi-generasi muda di kawasan ini. 


Slot ceramah yang pertama bertajuk "Menuju Kematian" telah disampaikan oleh Ustazah Surayah daripada JHEINS Kota Kinabalu

Ceramah Pengurusan Jenazah pula telah disampaikan oleh Us. Rosli Anjam wakil daripada JHEINS Cawangan Kota Belud. 


Tidak cukup dengan teori semata-mata, praktikal untuk cara pengurusan jenazah yang betul turut diketengahkan kepada semua peserta kursus. Ia bertujuan untuk menyediakan pengalaman secara langsung di samping menambah lagi kefahaman para peserta tentang pengetahuan pengurusan jenazah. 

Praktikal yang dilakukan oleh peserta muslimin

Beberapa orang peserta muslimat PSSKB tekun memerhatikan demonstrasi yang ditunjukkan oleh ustazah Suraya



Dengan adanya kursus ini adalah diharapkan sedikit sebanyak dapat memberi pengetahuan kepada peserta jika berlaku sesuatu kematian agar dapat membantu menguruskannya. Marilah kita memahami kehendak fardhu kifayah ini, moga-moga ianya dapat menjadi penyambung kesempurnaan dalam pengamalan syariat agama kita. InsyaAllah.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons