PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

Wednesday, August 8, 2012

Qiamullail Pimpinan & Bengkel Media PSS & KRU Tuaran.

Terima kasih Setiausaha PSS, Saudara Azizul Julirin 
Alhamdulilllah, Allah masih memberi kesempatan untuk kami para barisan pimpinan KRUT berkumpul pada 4-5 Ogos 2012 bersamaan 15-16 Ramadhan 1433H sempena Qiamullail Pimpinan KRUT. Meski ada yang tidak dapat menghadirkan diri, pasti mereka ada sebab tersendiri yang sangat mustahak. Diharapkan momentum bangun malam ini berterusan terutama pada bulan Ramadhan ini, lebih-lebih lagi semakin hampir ke 10 malam terakhir Ramadhan. Apa yang rasulullah buat pada 10 malam terakhir Ramadhan? Bukankah antara kehebatan Sultan Muhamad Al-Fatih pada qiamullailnya? Ayuh kita para remaja khususnya barisan pimpinan bina kekuatan. Kekuatan dalaman.

Terdapat banyak pengisian sepanjang program antaranya peristiwa-peristiwa penting yang berlaku pada bulan Ramadhan. Antara pengisian berkesan yang dikongsikan semasa program ialah ibrah daripada kisah Perang Tabuk. Apakah sebab berlakunya perang tabuk? Bagaimanakah cuaca ketika itu? Apakah yang berlaku terhadap Ka‘ab bin Malik, Murarah bin Ar Rabi‘ dan Hilal bin Umaiyah? Sehingga turun firman Allah kepada Rasul-Nya:

"Sesungguhnya Allah telah menerima taubat Nabi, orang-orang Muhajirin dan Ansar yang mengikuti Nabi dalam masa kesulitan, setelah hati segolongan dari mereka nyaris berpaling (tergelincir), namun kemudian Allah menerima taubat mereka. Sesunguhnya Allah Mahaya Penyayang terhadap mereka. Dan terhadap tiga orang yang ditangguhkan (penerimaan taubatnya) sehingga bumi yang luas ini mereka rasakan amat sempit, dan jiwa mereka pun dirasa sempit oleh mereka, kemudian mereka menyedari bahwa tidak ada temapt lari dari (siksaan) Allah selain kepada-Nya, kemudian Allah menerima taubat mereka agar mereka tetap bertaubat. Sesungguhnya Allah-lah Yang Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang. Hari orang-orang yang beriman, tetapi bertaqwalah kepada Allah dan hendaklah kalian bersama orang-orang yang selalu benar.“ (At-Taubah: 117-119)
Tazkirah Subuh

Pada 5 Ogos, program diteruskan dengan Bengkel Media yang dikendalikan oleh Saudara Hasmadi Hasbi selaku Exco Urusan Media, PSS. Terima kasih diatas segala ilmu dan tips yang dicurahkan. Ilmu yang bermanfaat. Perlukan ketekunan, kesungguhan, daya kreativiti dan terkadang ilham datang mencurah-curah.
Tips-tips penting ialah.....

Sepanjang berprogram hati sentiasa terkenangkan seorang sahabat. Boleh jadi ini bukan Ramadhan terakhir buat kita, tetapi mungkin Ramadhan terakhir buat insan-insan yang paling hampir dengan kita. Bersabarlah wahai sahabat, Siti Nurmina binti Wahab. Terimalah pemergian ayahanda tercinta pada malam 16 Ramadhan 1433H dengan redha. Allah lebih menyayanginya. Mudah-mudahan Allah merahmati rohnya dan di tempatkan di kalangan mereka yang beriman dan beramal soleh. Amin! Jadilah anak yang solehah yang sentiasa menitipkan doa buat ayahanda tercinta.

Kesempatan dapat berkunjung dan bersua muka meleraikan resah dijiwa. Untaian ukhuwah dan mahabbah yang telah terjalin menuntut perkongsian rasa simpati dengan sahabat yang sedang dalam musibah.

Ada jaminan Ramadhan kali ini bukan Ramadhan terakhir buat kita?

Sumber : http://psstuaran.blogspot.com/2012/08/ramadhan-kareem-3.html

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons