PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

Wednesday, August 15, 2012

[PSS & KRU Beaufort] Usrah Ramadhan Al-Mubarak

Sesi perkongsian mengenai ramadan ^^ 
Alhamdulillah .. Sepanjang bulan yang mulia ini , Kelab Remaja Ukhuwwah Beaufort telah menjalankan sesi usrah bersama KRU-B Gen.1 dan KRU-B Gen2 .. Alhamdulillah juga , kehadiran sepanjang usrah Ramadan amat memuaskan ..Usrah ramadan KRU-B 1.0 , 2.0 ,dan 3.0 telah diadakan di Masjid Pekan Beaufort ..Usrah ramadan ini juga telah dikendalikan sendiri oleh ahli KRU-B ..

Bermula dengan usrah ramadan 1.0 yang dijalankan di awal bulan ramadan iaitu pada 27 Julai 2012 dengan kehadiran ahli usrah seramai 8 orang , para ahli usrah telah diberikan penerangan mengenai erti ramadan , adab-adab ramadan dan juga niat ketika berada di dalam ramadan ..

Selain itu , ahli usrah juga diterangkan mengenai perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa .. Sebelum bermulanya sesi perkongsian dalam usrah , seperti biasa , sesi taaruf mendahului segalanya .. Alhamdulillah , perkongsian yang dibawakan amat bermanfaat buat semua ahli usrah yang hadir .. Selesai sahaja sesi perkongsian mengenai ramadan yang disampaikan oleh saudara Shazlin , setiap ahli usrah telah diminta memberi sedikit perkongsian mengenai ramadan dan diri mereka masing-masing .. Setelah itu , sesi usrah ramadan 1.0 pun berakhir .. 
Antara ahli Muslimat yang hadir ^^

Seterusnya , atas permintaan dan perbincangan antara ahli-ahli KRU-B gen.1 dan gen.2 , sekali lagi usrah ramadan telah dijalankan iaitu pada 03.08.2012 .. Usrah ramadan 2.0 ini diadakan pada fasa kedua ramadan di mana kehadiran ahli usrah pada kali ini amat memberangsangkan .. Alhamdulillah .. Mengenai usrah kali ke-2 KRU-B pula , di sini kami telah mengagihkan ahli usrah kepada 3 kumpulan , di mana setiap kumpulan diketuai oleh seorang ahli KRU-B merangkap naqib/naqibah .. Sedikit perkongsian mengenai ibadah-ibadah yang boleh dilakukan di bulan ramadan telah dikongsikan pada usrah ramadan 2.0 ini ..Seperkara lagi , tidak lengkap sesi usrah kami tanpa sesi taaruf :) .. Pada usrah ramadan kali ini , kami telah mengadakan sesi taaruf berantai .. Seronok , geli hati dan macam-macam lagi perasaan yang muncul akibat daripada sesi usrah berantai ini kerana ada segelintir ahli usrah yang tersalah memperkenalkan nama ahli usrah yang lain ..Alhamdulillah ,kerana gelak ketawa itulah yang menjadikan kami lebih rapat dna itulah namanya ukhuwah Fillah ^^ ~ Selesai sahaja sesi taaruf , sesi fotografi pun diadakan dan setelah itu , masing-masing membawa haluan ke tempat wudhu setelah azan asar berkumandang .. Tamatnya solat asar berjemaah , maka tamatlah usrah ramadan 2.0 KRU-B ~ 
Naqibah usrah ramadan 2.0
Ukhuwah Fillah usrah ramadan 2.0 ^^
Masuknya ramadan fasa ke-3 , alhamdulillah sekali lagi KRU-B mengadakan usrah ramadan iaitu pada 10.08.2012 ..Usrah pada kali ini telah diisi dengan sedikit perkongsian mengenai adab-adab usrah , sirah usrah dan matlamat dalam berusrah .. Selepas itu , sesi taaruf bersama ahli usrah yang baru mahupun yang lama pun dimulakan .. Selesai itu , usrah ramadan diteruskan dengan perkongsian mengenai malam lailatul qadar ..Perkongsian mengenai malam lailatul qadar ini amat menggamit jiwa para ahli usrah kerana sirahnya yang menarik untuk didengar dan mengenai kehebatan laillatul qadar pada semua orang mukmin yang bertaqwa .. Sesungguhnya malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan ..Seterusnya , selesai sahaja sesi perkongsian mengenai malam lailatul qadar , satu lagi sesi iaitu sesi Taaruf Ramadanku telah diadakan .. Sesi Taaruf Ramadanku ini adalah sesi di mana para ahli usrah diminta bercerita mengenai kehidupan mereka sepanjang ramadan .. Macam-macam perasaan yang muncul semasa sesi Taaruf Ramadanku ini berlangsung .. Seperti biasa sesi fotografi pun diadakan setelah sesi Taaruf Ramadanku berakhir ..KRU-B adalah KRU yang paling suka bergambar kerana dengan gambar itu kami melambangkan ukhuwwah kami ^^ ~ Alhamdulillah ..
Naqib usrah
Inilah KAMI .. kenangan usrah ramadan 3.0 :)

Semoga usrah ramadan 3.0 ini bukanlah usrah ramadan yang terakhir buat kami semua .. InsyaAllah .. 

# Sekian , ampunkan salah dan silap kami selama perkenalan yang dibina .. Asif .. Selamat menyambut Ramadan Al-Mubarak dan Selamat hari raya Aidilfitri .. -Khas dari kami , Kelab Remaja Ukhuwwah Beaufort - ^^


0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons