PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

Tuesday, August 21, 2012

[PSS & KRU Kota Belud] Kem Remaja Cemerlang (KRC) 2012



Alhamdulillah,bersyukur kepada hadrat Ilahi kerana Persatuan Siswazah Sabah Kota Belud(PSSKB) dengan kerjasama Kelab Remaja Ukhuwwah Kota Belud(KRUKB) telah berjaya menjayakan sebuah lagi program iaitu Program Kem Remaja Cemerlang 2012 yang telah berlangsung pada 4-5 0gos 2012 yang bertempat di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Tun Said, Kota Belud. Sasaran peserta terdiri daripada pelajar-pelajar yang akan menduduki peperiksaan PMR,SPM dan SPTM.
Lokasi KRC KB 2012
 Program bermula pada pagi sabtu iaitu pada pukul 8.00 pagi, semua peserta diminta berkumpul di Masjid Pekan Kota Belud. Ada juga dikalangan peserta yang dihantar sendiri ke tapak program. PSS mengucapkan ribuan terima kasih kerana sanggup ke sana walaupun agak jauh dari pekan. Selepas sesi pendaftaran peserta, taklimat diberikan oleh kem kom program berkenaan peraturan dan tentatif sepanjang program berjalan. Keseluruhan aktiviti dijalankan di sekitar dewan SMKA Tun Said. 

            Kuliah dasar yang pertama pada program kali ini disampaikan oleh Ustaz Jumat, dimana kuliah dasar ini berkisarkan tentang Sejarah. Penyampaian yang penuh dengan semangat menyebabkan adik-adik peserta lupa akan keletihan mereka. Penceramah menekankan tentang pengertian sejarah menurut perspek islam, kepentingan sejarah islam kepada seluruh individu muslim, tokoh-tokoh sejarah islam,serta  cabaran-cabaran terhadap sejarah kita pada masa kini. Keistimewaan Sejarah Islam dan perbezaannnya dengan ideologi manusia dan kesan sejarah islam yang mantap turut disentuh pada masa kegemilangan khulafah Ar-Rasyidin.  

 Selepas selesai menyampaikan kuliah dasar pertama.Aktiviti yang seterusnya ialah
Latihan Dalam Kumpulan(LDK) yg bertemakan Pandu Diri, LDK kali ini bertujuan agar peserta memberikan sepenuh perhatian dengan arahan yang diberikan ketua kumpulan mereka.
 Setelah selesai melakukan KD dan LDK Pertama,Peserta beserta Ajk dan Fasi bersiap-siap Menunaikan Solat Fardhu Zohor.Selepas menunaikan Solat Fardhu Zohor,peserta diberi masa beberapa minit untuk berehat.
            Seterusnya KD-2 berjalan dengan lancarnya yang bertajuk “Antara Permata dan Kaca” yang disampaikan oleh penceramah ke-2.LDK ke-2 dijalankan selepas semua peserta,ajk dan fasi selesai menunaikan fardhu Asar dan bacaan Al-Mathurat.LDK ke-2 iaitu “Aku adalah Dia,Dia adalah Aku”bertujuan untuk mengenali diri masing-masing di kalangan peserta.
            Pada 6.20 petang,peserta telah pun berkumpul di dewan makan untuk berbuka puasa.Selepas Berbuka,Solat Fardhu Maghrib ditunaikan dan Slot Kuliah Maghrib disampaikan Oleh Akhi Umar yang bertajuk ”Ahlan WaSahlan Ramadhan”.Kuliah Maghrib disampaikan berkaitan dengan ramadhan,tidak lupa juga diselitkan kisah Rasulullah SAW beserta Sahabat menjalani ibadah Ramadhan.
            Selepas Kuliah Maghrib disampaikan,Solat Isyak ditunaikan secara berjemaah.Selepas solat isyak selesai,solat sunat tarawih juga dilakukan secara berjemaah sebanyak lapan rakaat beserta witir.Selepas menunaikan solat tarawih,aktiviti seterus peserta ialah menuju ke dewan untuk mendengar foru  yang akan di sampaikan oleh tiga panel jemputan.Forum yang disampaikan bertajuk “Sharing Is Caring”,forum ini menceritakan tentang ciri yang perlu ada pada pelajar cemerlang.Selain itu,matlamat seorang pelajar hendaklah betul dan tepat.Seterusnya,pengalaman ahli panel dalam bergelar seorang pelajar.
 Program ini disertakan dengan qiamulail yang dilakukan berjemaah pada pukul 3.30pagi.Selepas menunaikan qiamulail,kami semua bersahur dan solat fardhu subuh berjemaah.Tadarus juga turut dilakukan selepas bacaan Al-mathurat(pagi).Selepas bertadarus,senaman pagi dilakukan dengan pelbagai aktiviti.Walaupun,pada masa tu puasa tapi ianya tidak menghalang kami untuk melakukan senaman.
Tepat Jam 7.30 pagi,LDK ke-3 dijalankan yang bertajuk “success in Your hand”,di mana peserta diminta untuk menulis surat wasiat kepada diri mereka.Selesai sahaja Ldk ke-3,KD ke-3 dijalankan yang bertajuk “Tips dan Persediaan Menghadapi Peperiksaan” di sampaikan Oleh Ustaz Saifuddin.
Tepat jam 9.30 pagi,Slot Muhasabah dilakukan,slot muhasabah amat menyentuh perasaan peserta serta ajk sekali,kerana muhasabah ini tentang ibu bapa.Selepas Slot Muhasabah,penutupan rasmi dijalankan dengan teraturnya,program kali ini dirasmikan oleh Pengetua SMK(A) TUNSAID iaitu Encik Azman.Dengan rasminya penutupan ini,berakhirlah Program Kem Remaja Cemerlang(KRC) Kali Ke-4. 



koleksi gambar KRC KB 2012, klik di sini
Montaj KRC KB 2012, klik di sini

Disediakan Oleh, 

Nurul Alya
Setiausaha Program,
Kem Remaja Cemerlang(KRC) Kota Belud 2012

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons