PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

Sunday, April 22, 2012

Qiamullail Perdana PSS & KRU Beaufort April 2012

Qiamullail Perdana PSS dan KRU Beaufort

Alhamdulillah .. PSS dan KRU Beaufort telah selamat menjalankan Program Qiamullail Perdana PSS dan KRU Beaufort kali ke-5 .. Alhamdulillah .. 
Qiamullail Perdana PSS dan KRU Beaufort pada kali ini bertemakan "Di Gerbang Kematian" di mana program ini telah dijalankan di Masjid Pekan Beaufort pada 21 dan 22 April 2012 dan telah dihadiri seramai 212++ orang peserta .. Selain itu , kedatangan 3 orang dari KRU Kota Kinabalu dan seorang PSS Kunak telah memeriahkan lagi Qiamullail pada kali ini .. Alhamdulillah .. 
Pendaftaran Muslimin
AJK pendaftaran muslimat
KRU KK ^^
Peserta yang bersemangat ^^
Kaunter jualan ^^
Peendaftaran Muslimat

Pendaftaran pada Qiamullail pada kali ini telah dimulakan pada jam 1 petang iaitu selepas solat zuhur berlangsung .. Sekitar jam 2 petang , sesi taklimat telah diberikan kepada para peserta .. Usai sahaja sesi taklimat , slot pengurusan jenazah pun dimulakan .. Slot pengurusan jenazah ini dikendalikan oleh Tetamu Jemputan .. Slot pengurusan jenazah bagi muslimin dilakukan di ruang solat (muslimin) manakala bagi muslimat pula , slot ini dijalankan di dalam sebuah bilik ..
sesi taklimat
Slot pengurusan jenazah (Muslimin)
Slot pengurusan jenazah (Muslimat)

Selesai sahaja slot pengurusan jenazah , solat asar pun berkumandang dan para peserta diarahkan untuk bersiap-siap menunaikan solat asar .. Selepas solat asar , para peserta dihidangkan dengan minum petang dan slot seterusnya telah dikendalikan oleh Kak Azlinah ..

Menjelang maghrib , seperti biasa para peserta diarahkan untuk berwudhu dan menunaikan solat maghrib secara berjemaah .. Setelah selesainya solat maghrib , Ustaz Awang (Pegawai JHEAINS Beaufort) memulakan kuliah ilmunya .. Alhamdulillah , banyak yang para peserta serta PSS dan AJK KRU Beaufort perolehi daripada kuliah yang telah Ustaz Awang berikan .. 
Para peserta telah dihidangkan makan malam selesai sahaja solat Isyak selamat didirikan .. Tradisi makan dalam talam dapat mengeratkan lagi hubungan silaturahim antara para peserta yang lama dan baru menyertai program ini .. Alhamdulillah ..
Terpancar kegembiraan di wajah-wajah mereka ^^
Ukhuwwah ^^
makan-makan ^^

Alhamdulillah .. Usai sahaja makan malam , para peserta mengemaskan tempat makan mereka .. Seterusnya , sementara menunggu slot muhasabah , para peserta telah diarahkan untuk menyanyikan lagu tema mereka yang bertajuk "Pedoman-Nora" .. Terpancar semangat keislaman tatkala mereka menyanyikan lagu tersebut .. ^^
Nyanyian lagu tema ^^
Antara peserta Muslimin
Selesai sahaja nyanyian lagu tema , slot muhasabah pun dimulakan .. Slot muhasabah ini telah dikendalikan oleh penceramah khas yang dijemput dari Kota Kinabalu .. Ramai peserta yang mengalirkan air mata keinsafan tatkala melihat tayangan video yang disampaikan oleh penceramah .. Alhadmullillah .. Slot muhasabah telah selesai sekitar jam 10 malam , dan para peserta sekali lagi dihidangkan minum malam sebelum mereka masuk tidur ..

Alhamdullillah , sekitar jam 2.30 pagi , Qiamullail telah dijalankan .. Usai sahaja Qiamullail , slot 'Kembara Seorang Hamba' pun dimulakan .. Para peserta telah dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan Alhamdulillah slot ini telah dihabiskan beberapa minit sebelum subuh menjelang tiba .. Slot selepas solat subuh ialah slot 'Tayangan Video' yang telah dipersembahkan oleh seorang AJK KRU Beaufort .. Pembahagian 'bookmark' juga diberikan selesai sahaja slot 'Tayangan Video' .. 

Setelah itu , para peserta diarahkan untuk hemat diri dan selepas itu , mereka telah dihidangkan dengan sarapan pagi sebelum sesi penutupan bermula ..
Sarapan Pagi ^^

Alhamdulillah , selesai sahaja sarapan pagi , majlis penutupan pun bermula .. Majlis penutupan telah dikendalikan oleh Ustaz Syahriul .. Tiga wakil peserta telah dijemput untuk menyatakan pengalaman mereka sepanjang program ini berlangsung .. Alhamdulillah , respon yang diberikan oleh wakil peserta semuanya baik-baik belaka .. Selanjutnya , KRU KK , PSS Kunak , AJK KRU Beaufort serta PSS Beaufort telah memperkenalkan diri masing-masing dan menyatakan harapan mereka kepada para peserta Qiamullail pada kali ini .. Dengan tidak diduga juga , kemunculan Abang Hasmadi pada hari penutupan amat mengembirakan para peserta yang mengenali dan menunggunya dari bermulanya program ^^ .. Alhamdulillah .. Program Penutupan kami diakhiri dengan bacaan doa dari Ustaz Syahriul dan sesi fotografi ^^ ..
Abang Hasmadi ^^
Gambar kenangan ^^
Terbaik ^^

Montaj Qiam April 2012

Kenangan Qiam Beaufort

Sekian .. Assalamualaikum WBT ^^

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons