PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

Friday, November 7, 2008

Kau mau ka??

Kau mau kulit muka yang lawa macam ngunduk ngadau tuh?
Kau mau kulit yang putih dan halus?
Kau mau hidung yang mancung?
Kau rasa-rasa, mudah ka kasi lawa muka dengan rambut dengan kulit?

“Siapa bilang mudah? "

Makan kacang pun susah, apa lagi mau kasi lawa muka”

“Aku pernah dapat jerawat batu, macam-macam produk aku pakai. Last…last aku pakai bedak sejuk jak”

“Tangan aku sensitif bah, berabis duit PTPTN-ku terbuang bli losyen jak”

“Hidung aku kembang bah, tapi bila aku suda opresyen, baru nampak kiut”

“Bla….Bla…duit abis….masa abis…..tenaga abis….bla….bla….”

Kalo begitu, sama la bah kita. Aku pun macam kau jugak. Aku pun pernah buat bah apa yang kau buat tapi penat sudah aku mo buat semua tuh. Sekarang nih aku mo kasi cantik anggota yang lain, invesibel’s anggota.

“Eh…Eh…apa bah yang kau mau bilang nih? Direct to de point jak bah. Inglish pun ndak betul mau temberang lagi dengan aku….!!!”

Begini…..perasan ka selama nih, kita berabis kasi lawa anggota luaran. Kita sanggup kasi habis duit, tenaga dan masa untuk kasi lawa anggota luaran sebab takut orang bilang pasal muka kita. Yang lagi sedih, sampai ada yang sanggup kasi gadai iman semata-mata mo kasi lawa anggota luaran jak. Aku kasi kau contoh senang lah. Cuba kau jalan-jalan pi tamu Tuaran, lepas tuh kau kira berapa ramai sumandak yang bertudung tapi cukur kening. Mesti panat kau tuh. Sedangkan Tuhan kita, Allah dengan Nabi kita kasi laknat orang yang cukur keningnya.


“Kau nih putar belit pulak. Tadi kata invesibel’s anggota. Kening tuh kan anggota yang boleh kita nampak…”


Iya bah….aku tau. Kita lupa ada satu anggota dalaman yang mana kalau kita kasi lawa, anggota tu akan jadi anggota yang paling lawa tapi kalau kita ndak kasi lawa, bidak lah bah dia. Kau tau ka anggota apa itu?

“Anggota dalaman pun mau kasi lawa jugak? Wei…apa bah nih, ndakku faham bah apa yang kau bilang……apa bah anggota tuh? Kasi pening kepala aku jak mmikir….!!”

Ok…Ok…aku mau kasi jelas dengan kau lah bah nih...
Begini, anggota tuh adalah hati kita bah. Kita ndak nampak hati kita kan? Sebab dia di dalam badan kita. Tapi kita mesti jugak kasi lawa dia. Sebab Tuhan kita ndak pandang muka kita yang lawa nih tapi Dia pandang hati kita.

“Kau nih loyar buruk betul…Macam mana mau kasi lawa hati? Kau ingat senang kah macam buat plastic surgery. Matilah bah orang tuh…Blah lah kau. Buang karan jak…Bikin panas…..!!!!!”


Eh…Eh…Dengarlah bah dulu penjelasan aku. Kongsi ilmu tu kan bagus. Kalau kau rasa ndak bagus atau kau mau penjelasan lebih, lepas nih, kau tanya lah bah ustaz-ustazah yang lagi bagus ilmu dia dari aku. Aku nih setakat SPM jak. Tapi aku mau kasi sampai jak bah.

“Hm….ya laa pulak tapi kau jangan lama-lama. Aku nih malas bah mau mendengar bab-bab agama nih…ndakda faedahnya!”


Sebenarnya mau kasi lawa hati nih ndak mudah. Sebab kalau kita mau kasi lawa hati nih, kita akan diuji dengan macam-macam cabaran. Tapi itu lah bah namanya TARBIYAH HATI.


“Tarbiyah? Apa tuh? Bahasa Dusun ka tuh? Ndak pernah aku dengar”


Tarbiyah tu samalah bah maksudnya dengan didikan. Tarbiyah tuh dari bahasa Arab bah.


“kau nih, temberang jugak. Tadi bahasa inglisy, sekarang ber-arab-arab pulak. Apa lah konon kaitan tarbiyah hati dengan mau kasi lawa muka?


Sabar dulu kau. Kau dengar dulu apa aku cakap nih….
Kan kalau mau kasi lawa muka atau satu badan, perlu kasi keluar banyak duit, masa tenaga. Kalau kau pikir betul-betul, banyak bah sebenarnya pengorbanan kita semata-mata mau kasi lawa muka jak. Ndak kesah lah kau lelaki kah perempuan kah. Kalau pakai produk, ada yang sampai berjam-jam di salon, ndak peduli sudah perut lapar. Ada yang sanggup berpantang(diet) semata-mata mau kasi lawa muka dan badan.


Ala…susah-susah, buat plastic surgery lah bah”


Buat plastic surgery jugak bukan senang macam yang kau pikir. Kau bukan jak penat kasi keluar duit, ada kesan sampingan lagi tuh nanti. Muda-muda memang kau tidak rasa. Nanti kau tua, baru timbul kesan dia.Begitulah bah juga kalau kita mau kasi lawa hati kita, mestilah bah banyak yang perlu kita korbankan. Herannya, kita mati-mati mau kasi lawa muka tapi kasi lawa hati tuh, hish…ndak tau lah apa aku mau cakap. kau faham ka apa yang aku cakap?

“(Mengeleng) Macam mana aku mau faham apa yang kau cakap. Kau kasi contoh pun sembarangan…!!

Ok…Ok…aku bagi kau contoh yang senang la pula. Kalo kau tau ada tetamu mau masuk rumah kau, apa yang pertama sekali kau buat?

“Mesti la bah kemas rumah..!!”

Ok…Sebelum rumah kau kelihatan kemas dan bersih, mesti kau bersusah payah dulu, kan? Cuci langsir, cuci kusyen, mop lantai, susun bunga, susun kerusi. Jadi tetamu kau masuk rumah kau pun dengan senang hati kan?

“Jadi, apa lah kaitan kasi lawa hati dengan kasi lawa rumah?”

Macam tu lah jugak kalo mau kasi lawa hati. Mesti susah payah dulu. Mesti berdepan dengan pelbagai ujian. Kalo hati kau sudah bersih, hidayah Allah mau masuk pun senang..!!! Lepas tuh, keberkatan hidup pun senag dapat.


“Oh…begitu kah? Apa jugak faedahnya kalau kasi lawa hati nih? Ndakda jugak orang tau tuh kalau hati kita ndak lawa”


Untung…!!! Beruntunglah orang-orang yang kasi lawa hati dia,. Bukan aku yang cakap beruntung tapi ada tuh disebut dalam al-Quran. Tapi bukan senang mau kasi lawa hati.
Hawa nafsu yang membelenggu perlu kita lawan. Kau ingat senang? Payah bah tuh. Bukan senang mau kasi korban hati kita dari menonton drama-drama Indonesia. Bukan senang mau kasi lari telinga kita dari dengar lagu-lagu yang boleh kasi lalai jak kalau kita dengar. Lebih-lebih lagi kalau hari minggu. Bukan senang kita kasi korban masa kita tuh dengan aktiviti agama. Bukan senang kita kasi korban masa menonton drama dengan mendengar ceramah. Bukan senang kita korban diri pi masjid untuk pikir program patut kita buat untuk budak-budak Islam. Sanggup lagi kita pikir pasal artis. Padahal, kalau kita pikir artis tuh 24 jam pun, bukan dia yang kasi kita rejeki dengan umur.Kalau kita ditimpa masalah demi masalah, sebenarnya itu untuk kasi tarbiyah hati. Tapi sanggup lagi kita buat perkara yang ndak sepatutnya semata-mata mau kasi hilang masalah konon. Padahal lari dari masalah, ndakkan kasi selesai masalah. Allah kan ada, sepatutnya Dia jadi tempat mengadu, kasi lepas masalah.Susah betul mau kasi tarbiyah hati, kan?

“Jadik kalo susah, yang kau sibuk-sibuk berkunya-nyang dengan aku, kenapa?”

Kau nih…itu la bah tanggungjawab kita kalo sudah ada ilmu, kasi sampai sama orang lain walaupun satu perkataan saja.

“Oh…ya kah??”



0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons