PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

Tuesday, November 11, 2008

.:: Mau pi mana kita nih?? ::.

“semekom”

“(Diam…)”

“Semekom”

“(Diam)”

“Wei…kau nih, sudahlah ndak jawab salam aku,diam lagik tuh. Kau ingat ndak berdosa ka ndak menjawab salam?”

“Ish..Ish…kau nih, aku bukan ndak mau menjawab salam kau tuh. Tapi kau bagi salam pun salah. Aku mana tau mo jawab apa kalo orang bagi salam macam kau”


“Jawablah bah Wa’alaikumussalam. Temberang jugak kau nih…!!! Nama jak selalu pi masjid, tapi salam pun ndak tau jawab”


“Bukan aku temberang bah. Wa’alaikumussalam tuh kita guna kalo orang bagi salam Assalamu’alaikum

“Jadik, yang tadi aku bagi tuh bukan salam lah?”


“Tadi kau bagi tuh, salam jugak. Tapi ndakda Nabi kita ajar begitu”

”Kenapa pulak? Lebih kurang sama jak bah bunyinya”

“Memanglah bunyinya lebih kurang sama tapi tetap ndak sama maksudnya. Cuba kau cakap selular dengan seluar. Maksudnya tetap ndak sama, kan? Walaupun bunyinya sama jak”


“Apa lah kunun faedahnya kalo aku cakap Assalamu’alaikum?”


“Aku ndak mahir lah bab-bab nih. Tapi yang aku tahu, kalo kita bagi salam, kita dapat dua untung. Satu, kita telah ikut sunnah Nabi. Dua, kita doakan saudara kita. Kau bagi salam, kau sudah dikira ikut sunnah Nabi. Kau cakap Assalamu’alaikum, maksudnya tuh salam ke atas kamu, jadi kau dikira mendoakan saudara kau. Tapi kalo ko guna Samekom, sudahlah ndakda maksud apa-apa, sia-sia jak mulut kau berbuih.”


“Oh..begitu kah?”


“Iyalah, begitu setakat yang aku faham. Tapi kalo kau mau faham lebih lagik, bagus kau pi cari ustaz-ustazah supaya dorang boleh kasi jelas sama kau. Kalo kau sudah faham boleh kau kasi jelas dengan aku pulak. Lagipun, ndak bagus jugak tuh kalo kita berjumpa ndak sama-sama mendoakan saudara”


“iya kan…kalo begitu, kita nih masih ndak bagus lah tuh?”


“Kenapa pulak?”


“Iya, sebab kita belum mendoakan sesama kita.”


“Iya, kan. Bah, Assalamu’alaikum geng…!!!”

“Wa’alaikumussalam wa Rahmatullahi wa Barokatuh. Kau nih pakai baju lawa-lawa, mau pi mana jugak?”


“Aku mau pi masjid bah. Ada kem remaja islam, kau mo ikut?”


“Mo jugak aku ikut tapi lain kali lah. Aku malas bah mo sembahyang nih. Aku ndak alim macam kau”


“Bila la kunun kau jadik alim? Kau tunggu umur kau 50 tahun? Komfom ka kau hidup lagik masa tuh? Kau nih jangan main-main bah. Masa kita masih bujang-bujang begini la, kita kasi kuat iman kita. Kasi latih badan kita supaya biasa sembahyang. Nanti kalo tulang kau sudah keras baru kau mau kasi exersaiz?”


“Hehehe……kau nih bagus-bagus la bah kalo mau tegur aku. Ndak berhikmah betul cara kau tuh...hehehe”

"Oh, ya kah...?? bah. Sori lah geng kalo ndak berhikmah cara aku tadi. Aku ndak tau sudah mau guna ayat apa"

"Ok bah kalo kau...!!"

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons