PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

Wednesday, March 25, 2009

Program Peningkatan Motivasi SMK Tenghilan

PSS asalnya menyangka dijemput menjadi fasilitator untuk Program Peningkatan Motivasi Pelajar Islam di SMK Tenghilan. Rupa-rupanya, seminggu dari tarikh program, kami difahamkan yang kami diberi ruang menguruskan keseluruhan program. Kelam-kabut dibuatnya, mujur sahaja ahli-ahli PSS terlatih bekerja dalam 'short notice', dan kerjasama pihak sekolah sangat baik.

Seramai kira-kira 25 orang ahli PSS dari UMS, Politeknik, UITM KK, Maktab Kent selain pelapis muda dari ahli Kelab Remaja Ukhuwwah (KRU) sekitar Tuaran mencuri-curi hadir menyumbang saran idea, tenaga dan ilmu di sebalik kesibukan mengurus dan memenuhi tuntutan di institusi masing-masing. Di tengah kesempitan waktu, peluang bertemu adik-adik di SMK Tenghilan tidak boleh dilepaskan. Peluang dan pengalaman yang nyata mencabar..

Jumlah hampir seribu pelajar di SMK Tenghilan hanya diwakili oleh lebih kurang 200 orang pelajar Islam. Daripada jumlah tersebut, hanya 27 orang, 12 lelaki dan 15 perempuan yang beragama Islam tinggal di asrama . Pastinya sukar untuk mereka menambah ilmu tentang Islam dan mengamalkannya sebagai golongan minoriti. Walaubagaimanapun, kami difahamkan yang Pengetua SMK Tenghilan, walaupun bukan beragama Islam, sangat mudah memberi peruntukan dan keizinan untuk golongon minoriti melaksanakan kewajipan beragamanya. Solat tarawikh dihantar, surau dibaikpulih dan program-program mudah dianjurkan. PSS menyanjung tinggi professionalisme beliau dalam menjalankan tugas.

Program yang bermula pada sebelah petang hari Jumaat, 13 Mac 2009 dimulakan dengan sesi ice-breaking. Guru-guru sekolah yang setia menemani sepanjang program telah awal-awal memberi amaran. 'Murid-murid kami ni hiperaktif, ramai yang tak pandai membaca, terlibat dengan rokok, gam dan syabu.' Kami mengangguk, yakin akan teruji, lantas menyusun tentatif yang interaktif dan membanyakkan perbincangan bagi menyesuaikan aktiviti dengan tahap para peserta. Malam pertama kami belum dapat 'memenatkan' peserta. Kami tidur pada jam 2.45 malam, menunggu peserta terakhir habis berborak. Itupun setelah puas guru mereka merotan dan memarahi. Esok masih panjang.


Slot ceramah, LDK, Explorace dan sebagainya berjalan dengan lancar. Pada slot malam muhasabah, alhamdulillah, ramai juga yang mengalirkan airmata mengenangkan pengorbanan ibubapa dan dosa-dosa sendiri. Yang nakal tetap nakal. Hati masih kenyal, sukar ditembusi dalam masa singkat. Apapun, kami yakin sedikit-sebanyak perubahan telah berlaku. Samada itu, atau akhirnya kami telah berjaya menghabislan tenaga mereka. Kerana malam itu kami tidur awal dua jam daripada malam sebelumnya.

Kami optimis adik-adik SMK Tenghilan akan menjadi sehebat yang lainnya. Cuma kami memerlukan lebih masa. Kaunselor sekolah memberi keyakinan lesen bahawa PSS akan dijemput untuk program susulan. Bukan mudah untuk membentuk manusia yang hidup bertahun-tahun dalam realiti keluarga yang tidak cakna Islam dalam masa beberapa hari. Adik-adik, kami tidak akan berhenti selagi kalian belum dapat kami ubah..

p/s : InsyaAllah gambar-gambar lain akan menyusul..

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons