PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

Wednesday, July 8, 2009

Bila Mulut Melantun Kata..


Lidah merupakan senjata psywar yang paling ampuh. Kemampuan lidah bersilat menguntum hujah dan petah bicara menganyam kata mampu merubah dunia. Begitulah kekuatan yang dimiliki oleh tokoh-tokoh pelakar sejarah seperti Martin Luther King Jr., Hitler, Mahatma Gandhi dan terkini, Barack Obama. Senajata sama dimiliki oleh beberapa tokoh tempatan seperti Anwar Ibrahim dan Mahathir Mohd.

Kemampuan bercakap dengan baik bukanlah anugerah yang dikurniakan sejak lahir atau warisan genetik yang hebat. Tetapi kemampuan ini mampu dikecapi oleh semua yang berminat mendalami ilmu pengucapan awam. Berikut serba-sedikit tips-tips bercakap di khalayak buat mencungkil semangat:

Teknik menghilangkan gemuruh di depan khalayak:
Banyakkan berselawat, gerakkan jari-jemari dan pandang ke dalam mata audiens, satu-persatu. Lontarkan pandangan ke seluruh audiens dan kecilkan skop pemandangan dengan memfokuskan audiens kepada satu titik sahaja. Lakukan ini untuk audiens yang seberapa besar pun.

Politikus biasanya menggunakan kaedah Bercakap Untuk Memujuk (Persuasive Speech). Ia juga boleh diamalkan oleh para pendakwah. Antara kaedah yang paling biasa digunakan adalah kaedah Monroe:

1. Dapatkan perhatian audiens
2. Jelaskan mengapa perlunya perubahan daripada situasi atau keadaan semasa
3. Puaskan rasa keperluan kepada perubahan tersebut dengan menyediakan alternatif
4. Berikan gambaran bagaimana alternatif tersebut akan membuahkan kejayaan dan
menyelesaiakn masalah
5. Terangkan tindakan yang sewajarnya diambil oleh audiens untuk berubah!

Contoh mendapatkan perhatian audiens;

Hadirin yang dihormati sekalian,
Cuba bayangkan wajah 3 orang wanita yang paling anda sayangi. Tenung dalam-dalam ke wajah mereka. Perhatikan lirikan senyum mereka. Ok, sekarang cuba teka yang mana satukah akan dirogol, dibunuh dan dibakar dalam masa 8 jam terdekat? Kerana statistik menunjukkan bahawa dalam setiap 3 jam. seorang daripada 3 wanita dirogol, dibunuh dan dibakar hidup-hidup.

Apa aspek yang patut diperhatikan dalam audiens untuk memastikan pengucapan sampai kepada mereka?

Bagaimana menghasilkan teks ucapan yang pendek dan padat, tetapi memukau?

Apakah kaedah membuka dan menutup ucapan yang akan memastikan ucapan anda termaktub dalam sejarah sebagai ucapan yang menggugat status quo?

Penulisan ini seperti yang disebutkan awal tadi bukan bertujuan mengajar kaedah bercakap yang berkesan, tetapi lebih kepada tujuan untuk mencetuskan keinginan belajar bercakap dengan lebih baik. Nantikan Bengkel Membentuk Wakil Rakyat anjuran Persatuan Siswazah Sabah.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons