PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

Thursday, March 7, 2013

Qiamullail Perdana PSS & KRU Kota Belud November 2012

Assalamualaikum warahmatullah hi wabarakatuh..
Alhamdulillah.. Pada november yang lalu,kelab remaja ukhuwwah dan persatuan siswazah sabah kota belud (KRU&PSSKB) telah mengadakan Qiamulail yang dilakukan pada musim cuti sekolah. Program Qiamulail bulan ini bertemakan Jom Hijrah dimana ianya bersempena awal hijrah 1434.

Program Qiamulail kali ini dihadiri sebanyak 33 orang peserta dari muslimin dan muslimat. Alhamdulillah,walaupun musim cuti sekolah dapat juga peserta-peserta yang mengikuti program ini meluangkan masa dengan menghadirkan diri ke taman-taman syurga.
Qiamulail kali ini berbeza daripada qiamulail yang sebelumnya kerana program kali ini mengajak semua peserta untuk berjelajah iaitu turun ke pekan mengedarkan risalah tentang hijrah sekaligus mengajar peserta-peserta kali ini cara berdakwah kepada masyarakat dan aktiviti ini dinamakan jelajah dakwah.

Seterusnya,selepas bersolat maghrib secara jemaah kami telah melakukan usrah secara berkumpulan.Usrah kali ini lebih kepada perbincangan tentang penghijrahan diri peserta.Selepas itu,kami solat isyak berjemaah dan sesudah siap mendirikan solat isyak terdapaat slot seterusnya iaitu ceramah agama yang bertajuk tentang hijrah yang disampaikan oleh Ustaz Bonsu iaitu mufti JAKIM. Pengisian ceramah kali ini banyak menceritakan tentang penghijrahan para sahabat Rasulullah s.a.w. dan juga ukhuwwah yang terjalin antara muhajirin dan ansar.

Usrah dilakukan selepas slot ceramah,peserta bersama Fasililator kumpulan masing-masing membuat bulatan cinta mereka yang mana intisari cerita tentang hijrah dan juga perjalanan setiap peserta semasa mengedarkan risalah kepada masyarakat.

Hari kedua peserta diisi dengan melakukan qiamulail pada 2/3 malam.Selepas qiamulail,solat subuh berjemaah dan membaca Al-mathurat. Slot seterusnya ialah peserta melakukan LDK di perkarangan kawasan masjid dengan melakukan 1 aktiviti yang memerlukan idea peserta-peserta untuk memikirkan cara penyelesaian bagi aktiviti tersebut.Selepas slot LDK,peserta dijamu dengan sarapan seterusnya melakukan kerja-kerja amal iaitu membersihkan kawasan masjid.Selepas selesai melakukan amal kebajikan, peserta berkumpul di dalam masjid untuk slot resolusi dan seterusnya lambaian ukhuwwah dari peserta dan ajk .

Sumber : http://psskb.blogspot.com/2013/01/qiamullail-bulanan-pss-dan-kru-kota.html

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons