PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

Friday, May 22, 2009

PSS: 'Islam Akan Bersinar Semula Di Kionsom Kecil'

Setelah merancang dengan panjang lebar dan mencari ruang waktu untuk diisi, akhirnya pasukan penyelamat aqidah daripada Persatuan Siswazah Sabah berjaya juga memulakan kelas Fardhu Ain dan asas Islam di Kampung Kionsom Kecil. Dua biji motor yang membawa empat orang ahli persatuan membelah pekat malam, mendaki curam tajam, meredah semak-samun dan melintas babi jinak di dalam kandang akhirnya tiba di hujung persimpangan, tempat berdiri kukuh Kampung Kionsom Kecil, sekukuh dan seteguh pegangan Islam penduduknya biarpun belum terisi oleh manisnya iman dan lazatnya ibadah. Seperti kelaziman, kehadiran kami disambut oleh kanak-kanak yang muncul entah dari mana, membingitkan suasana malam. Kami dibawa ke rumah Ismail, yang dalam perbincangan awal telah dicadangkan untuk menjadi pusat pembelajaran sementara.

Surau dan pusat pembelajaran sementara di
Kampung Kionsom Kecil

Sekitar 20 orang penduduk tua dan muda yang berkumpul dihidangkan dahulu dengan cambah minda tentang keperluan mengamalkan Islam dan memastikan ahli keluarga turut hidup dalam Islam, seterusnya diadakan sesi suaikenal ringkas dan kelas pengenalan asas Islam. Walaubagaimanapun, kumpulan kanak-kanak kecil telah melangkah lebih cepat sehinggakan mampu mempelajari pergerakan solat dan mengenali huruf dalam satu malam. Sungguh anak-anak kecil ini punya potensi besar, cuma yang menjadi persoalan adalah samada peluang dibuka atau tidak untuk mereka. Malam itu ahli-ahli PSS berkampung di rumah tersebut, menanti mentari terbit buat menyuluh jalan pulang.

Kesungguhan dan keinginan anak-anak kampung mempelajari tentang Islam.
Seluar pendek bukan faktor penghalang!

Seorang ahli PSS mengambil tugas memperkenalkan
huruf kepada kanak-kanak perempuan.

PSS sangat mengharapkan perhatian dan keprihatinan pihak-pihak berwajib seperti JHEAINS, USIA dan lain-lain organisasi Islam, selain menyeru umat Islam lainnya untuk sama-sama membantu anak-anak kecil ini, selain generasi remaja dan tua kampung untuk mencari erti kehidupan beragama yang sebenar.

Semoga kehadiran 2 rais dan pimpinan ini akan lebih membuka mata ahli kampus
untuk menyantuni masalah masyarakat
selain menghimpit diri dengan permasalahan di kampus.

Untuk permulaan ini, kami memerlukan sumbangan berbentuk kewangan atau bahan untuk beberapa kelengkapan P&P seperti berikut:

15 buah Iqra' (RM4.50 x 15) = RM 67.50
10 buah buku asas Fardhu Ain (RM10.00 x 10) = RM 100.00
20 buah buku asas kaedah solat (RM5.00 x 20) = RM 100.00
15 helai telekung (RM25.00 x 15) = RM 375.00
10 helai sejadah (RM10.00 x 10) = RM 100.00

JUMLAH = RM 742.50

Jumlah yang tidak besar tetapi sukar dicari tanpa sumbangan 'sikit-sikit lama-lama jadi bukit' semua pihak. Syukran jazilan.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons