PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

Tuesday, May 5, 2009

Bantulah Si Gadis Semut!

Teratak usang yang akan merobah adik-adik yang kami sayangi, insyaAllah.

Program Puteriku Sayang adalah inisiatif awal ke arah pembentukan Rumah perlindungan Kekal Mawaddah Wa Rahmah (MaWaR). Buat sementara waktu, ia menumpang di sebuah sekolah rendah agama di Kampung Kobuni, Inanam, iaitu Sekolah Rendah Agama Insaniyyah. Ukuran bangunan yang hanyalah 15x30 kaki, dan berada dalam keadaan sangat usang memaksa kami menghadkan pengambilan peserta kepada 10 orang remaja bermasalah sahaja daripada 25 yang menawarkan diri secara sukarela untuk mengikuti program. Serba sedikit maklumat program adalah seperti berikut:

Tarikh :
9-10 Mei 2009
(diharapkan untuk dapat dilaksanakan secara berterusan setiap minggu, bergantung kepada kekangan kewangan dan tenaga)

Tempat :
Sekolah Rendah Agama Al-Insaniyyah, Kampung Kobuni, Inanam

Sasaran Peserta:
10 orang remaja perempuan yang datang dari keluarga bermasalah dan pernah terlibat dengan clubbing, merokok, arak, judi dan lain-lain. Kelompok ini juga terdedah kepada ancaman Kristianisasi. Pemilihan peserta dipusatkan kepada mereka yang cenderung untuk lari daripada rumah dan membunuh diri.

Keperluan Kewangan:

Penyelenggaraan -
Cat bangunan (putih dan ungu) : RM250.00
Baikpulih tandas : RM 200.00

Mingguan -
Alatulis / Bahan keperluan program : RM 100.00
Makanan Peserta/AJK (RM 12 x 2 hari x 20 orang) : RM 480.00
Cenderamata peserta (RM 5 x 10) : RM 50.00

JUMLAH : RM 1080.00

Persatuan Siswazah Sabah mempunyai track record yang baik dalam program pemulihan akhlak dan pembentukan remaja, hasil pendekatan yang bersifat-abang-kakak-adik dan 100% bertunjangkan tarbiyyah Islam. Pelajar Islam yang mengikuti KRIS PITAS tanggal 10-12 April 2009 yang lepas, dan bermula dari kosong kini telah mewujudkan Kelab Remaja Ukhuwwah di sekolah atas inisiatif sendiri dan kini menjadi barisan hadapan menentang Kristianisasi yang berlaku dalam pagar sekolah mereka sendiri. 40% daripada 50% para peserta muslimat KRIS PAPAR, 24-26 April 2009, mengisytiharkan putus couple dan mengenakan stokin kaki dan tangan.

Persatuan Siswazah Sabah juga mempunyai track record yang baik berhubung kemampuan melaksanakan program dalam kekangan kewangan yang tinggi. Tidak boleh tidak, program 'Puteriku Sayang' tetap akan dijalankan biarpun peserta perlu dilatih berpuasa, peserta perlu membuang air dalam gelap dan tanpa air serta berprogram dalam bangunan usang dan hampir roboh. Mereka boleh pulang dengan berbekalkan cenderamata senyuman kaka fasilitator semata-mata. Tetapi kami merasakan bahawa peserta yang memilih untuk berubah ini tidak patut bergelap dan beristinja' dengan batu bila ramai lagi insan yang tidak pernah menutup lampu bilik air dan membiarkan pili terbuka. Kami tidak merasakan makanan mereka patut disekat-sekat bila ramai lagi umat yang membuang dan membazir makanan tanpa mengeluh. Kami tidak merasakan mereka hanya mampu dihadiahkan sekuntum senyuman bilamana mereka tidak pernah merasai indahnya mendapat hadiah dan penghargaan daripada orang yang boleh mereka panggil sayang. Anda mampu membantu Gadis Semut? Kerana kami memerlukan sumbangan anda.

p/s : Kami juga mengalu-alukan sebarang maklumat berhubung remaja bermasalah di tahap kritikal sekitar Kota Kinabalu, atau maklumat berhubung mana-mana organisasi atau pertubuhan yang dapat membantu di dalam usaha ini. Sebarang sumbangan atau maklumat hubungi Nadir - 0198110964. Syukran jazilan.

Akaun Maybank : Saudara Muhammad Ruslan Azahari
: 162263156276

Akaun CIMB : Saudara Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman
: 12180099132527



0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons