PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

Thursday, April 16, 2009

PSS : Tahniah Shafie Apdal!

Datuk Seri Shafie Apdal, anak kelahiran Semporna kebanggaan Sabah

Datuk Seri Najib Razak baru-baru ini mengumumkan barisan kabinet barunya, yang dikatakan meletakkan pilihan rakyat di hadapan. Antara percaturan menarik yang dibuat ialah meletakkan Datuk Seri Shafie Apdal di kerusi Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, daripada kerusi asal beliau di Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan (KPKKW). Sementara Datuk Seri Dr Rais Yatim menggantikan beliau di kementerian yang makin pelik dan ajaib peranannya, Kementerian Penerangan, Komunikasi, Kesenian dan Kebudayaan. PSS tidak melihat penggabungan peranan penerangan dan kesenian sebagai sesuatu yang ideal, memandangkan skopnya nyata berbeza dan seolah-olah meremehkan usaha menyampaikan maklumat kepada rakyat. Mungkin percaturan yang lebih baik ialah penggabungan Kementerian Pertahanan dan Menteri Hal Ehwal Islam. Tetapi bukan ini yang menjadi topik perbincangan artikel ini.

PSS sebagai persatuan bukan kerajaan yang mempunyai matlamat membangunkan anak Sabah baik dari segi sosial, ekonomi, politik, agama dan seluruh aspek lainnya, memandang pelantikan Datuk Seri Shafie Apdal di kerusi Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah sebagai sesuatu yang sangat baik dan bersifat semasa. Shafie Apdal ternyata pemimpin yang berkebolehan, dan dibuktikan oleh prestasi cemerlang beliau di dalam kementeriannya sebelum ini, misalnya mempromosi hasil kraf tangan tempatan seperti batik ke persada antarabangsa, 'meremajakan' Istana Budaya dan lain-lain. Namun nyata sekali tokoh dari Negeri Bawah Bayu ini punya tanggungjawab yang lebih besar daripada mengenengahkan identiti bangsa, lebih-lebih lagi apabila dikurniakan amanah memajukan kawasan luar bandar.

Masyarakat Sabah khususnya, yang kalau suatu masa dahulu boleh berbangga dengan beliau kerana mendukung identiti negeri Sabah sebagai 'negeri berjiwa seni budaya', kini telah lama celik dan mengharapkan perjuangan yang lebih ampuh dan bermanfaat bagi memastikan kemajuan daripada aspek yang lebih konkrit. Lebih-lebih lagi pengundi dari Semporna yang belum boleh dibanggakan sebagai sebuah daerah membangun di Sabah. Tentu sekali masyarakat tempatan mengharapkan supaya dapat bertentang mata dengan lebih kerap dengan beliau, kerana beliau kini tidak lagi sibuk memperaga batik di pentas dunia tetapi lebih sesuai dilihat bermain lumpur bersama masyarakat kampung, bertanyakan masalah dan membincangkan solusi.

Gerak langkah Datuk dan kesannya kepada pembangunan Sabah dan Malaysia, tentu akan dijadikan penilaian oleh masyarakat Semporna-Sabah, samada Datuk benar-benar pemimpin berjiwa rakyat yang menyelami jerih-perih kami, atau sekadar pemimpin chipsmore yang muncul tatkala gendang pilihanraya didendangkan!

Tahniah Datuk, dan selamat bertugas!

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons