PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

Monday, February 28, 2011

Dimana muslimin??


Alhamdulillah seperti yang direncanakan dalam takwim PSS, meeting MT bersama Exco dua bulan sekali berjalan seperti biasa. Kali ini derap tapak penggeraknya agak kurang kedengaran, mungkin masing-masing sibuk dengan urusan yang lebih besar dari ini.

Isu meeting kali ini agak luar biasa dari selalu. Laporan demi laporan disampaikan dari semua kawasan. Namun nampaknya Tuaran agak gusar dengan penurunan bilangan pemuda harakah yang membantu gerak kerja kawasan terutamanya usrah. Mana perginya pemuda harakah? Adakah muslimin semakin pupus?

Hakikatnya, bukanlah kawasan Tuaran saja mengalami masalah ini, namun, hampir semua kawasan, Muslimin kelihatan kian senyap dan membisu. Malah keadaan ini juga tidak hanya menimpa PSS malah dikampus-kampus mahupun diluar, aktivis dan badan dakwah semakin dipelopori oleh golongan muslimat. Tidak ramai lagi muslimin yang berminat hadir ke program-program Islamik. Ada yang kelihatan tetapi tenggelam timbul, ada juga ikut musim macam buah durian, ada juga yang dijaga tapi disambar helang.

Muslimin oh Muslimin, pemuda harakah, penggerak utama. Bukan muslimat tidak mampu kehadapan namun, perjuangan Islam yang didokong ini perlu diangkat bersama, digalas beban dakwahnya bersama, ditempuh susah senang bersama. Sakit bersama, menang bersama, InsyaAllah akhirat jua bersama.

Jesteru itu, semua tenaga kerja muslimin perlu lebih kuat dalam membawa lebih ramai pemuda turun bersama ke dalam lubuk dakwah ini. Lahirkan sebanyak mungkin pemuda harakah yang berkualiti. Pelbagai usaha yang direncanakan bagi membantu pertambahan Muslimin berkualiti.Semoga usaha-usaha yang dirancang dalam meeting kali ini, mendapat sambutan dari seluruh warga PSS.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons