PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

Thursday, February 10, 2011

Santai petang bersama PSS

Ya Allah menjelanglah kini malamMU, dan beredarlah sudah siangMU, inilah rintihan suara yang memohon kepadaMU, maka ampunkanlah daku. Selesai asar, ini antara doa yang sering kita persembahkan kepada ya Rabb, meminta seluas keampuanan pada dosa yang sering tercatat dalam kitab amalan.
Alhamdulillah, pentas petang mula mengorak langkah, masing-masing dengan aktiviti petang. Ada yang bersukan dan beriadah. Ada juga yang sempat "mengayam ketupat petang". Paling "best", sambung tidur. Inilah gejala-gejala penyakit malas yang mendepani umat Islam kini. Malas bersukan dan beriadah.
Pepatah arab ada menyebut, akal yang sihat bermula dari badan yang sihat. Malah Islam sebagai cara hidup tidak menolak kepentingan sukan. Bidang sukan jika digunakan dengan sebaiknya, boleh menjadi medan dakwah yang luas. Mutakhir ini, kita melihat kebanyakan sukan berprestij kurang dikuasai oleh orang Islam antaranya seperti berkuda, bermain pedang, memanah dan banyak lagi.Sedangkan sejarah membuktikan betapa ramainya sahabat yang handal bermain pedang seperti Khalid Al-Walid, tangkas berkuda seperti Saidina Umar Al-Khattab.
Tidak dinafikan masih wujud pemuda Muslim yang turut serta dalam bersukan, namun muslim sahaja tidak cukup gah untuk Islam mempamerkan lebih dari itu. Manakan tidak, bersukan dengan menampakkan aurat. Adakah aurat penghalang kejayaan dalam bersukan? Bukankah dunia telah membuktikan?Pelari pecut wanita Bahrain Ruqaya Al-Ghasara mencatat kemenangan indah di Doha, malah dalam temuramah beliau menyatakan pakaian yang dipakai menjadi pendorong kepada kemenangan. Itulah Islam perlu seiring dengan Iman dan Taqwa.

Jesteru itu, elemen-elemen bersukan dan berdakwah perlu lebih dipraktikkan dikalangan pemuda dan pemudi harakah bagi membimbing masyarakat. Islam indah bukan pada namanya tapi ia cantik pada amalnya.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons