PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

Saturday, February 12, 2011

Mesir bebas!!

Alhamdulillah hari ini masih diberi kesempatan untuk PSS kekal dan wujud. Segala syukur dipanjatkan pada Allah tuhan empunya segala kehidupan baik dunia mahupun akhirat, baik makhluk bernyawa mahupun yang mati. Segala puji juga bagi Allah, yang meletakkan yang HAQ sentiasa di atas. 18 hari!!! Bukan pendek, dalam payah dan lelah, perjuangan ini berbayar jua. Sedikit sebanyak nafas lega dilahirkan oleh penduduk Mesir.

Jutaan tahun, bumi Mesir tidak sunyi dari perjuangan, dari sekecil-kecil perjuangan sehinggalah sebesar-besar perjuangan. Malah bumi Anbiya ini merakamkan seribu satu kisah yang perlu diambil ikhtibar. Kebangkitan Ikhwanul Muslimin yang dipimpin oleh Imam Syahid Hasssan Al-Banna turut tercatat dalam sejarah. Kezaliman yang wujud dari zaman ke zaman dari Firaun, sehinggalah kepada pemerintahan Jamal Abd Naseer, diteruskan lagi “usaha” kezaliman itu dengan pemerintahan 30 tahun Hosni Mubarak.

Hari ini rakyat Mesir sudah mampu tersenyum dengan kejayaan menggulingkan pemerintahan sedia ada. Kebangkitannya membuka mata Dunia. Yakin dengan kemenangan walaupun terpaksa bersusah. Nilai inilah yang perlu diambil, keberanian bersuara dan bertindak agar hak yang patutnya menjadi milik rakyat ini terbela.

Walaupun, pemerintahan akan datang belum tentu corakknya, namun kejadian yang menimpa ini pasti menjadi coretan sejarah Dunia. Hari ini kita melihat kebangkitan Mesir menentang kezaliman yang bukan hanya hadir di Bumi Piramid ini, malah kezaliman ini terpamer diseluruh pelusuk dunia tentunya. Bagaimana bentuk dan corak kezaliman itu, semuanya amat mudah dilihat selagi mana Islam belum dizahirkan sepenuhnya di dalam sesebuah Negara. Jesteru itu, semua pendokong dan penyokong gerak kerja Islam perlu bangun dan bersiap sedia, kerana barangkali kebangkitan ini titik tolak kepada kebangkitan yang lain. WaAllahualam.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons