PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

Monday, March 7, 2011

Allah "popular"??


Salam perjuangan buat semua penyokong dan pendokong perjuangan. Alhamdulillah, siang berganti malam, malam berganti siang, hari berganti bulan, bulan berganti tahun, semuanya berada pada paksi ketetapan Allah Tuhan pencipta sekalian alam. Usia pun makin berkurang muda meningkat tua. Hari ini, adakah ia lebih baik dari semalam?Bagaimana pula khabar hari esok?


Masa yang singkat sempat "merayau-rayau" seketika melihat perkembangan sahabat dalam blog masing-masing. Dari Syria, ke Johor, singgah kejap di KL, then “balik” Sabah pula untuk meneruskan “urusan” PSS yang tertangguh beberapa hari. Waktu "merayau-rayau" tadi terjumpa satu ayat "mempopularkan Allah". Erm bagaimana tu ya?


Ya betul! Hari ini ramainya umat Islam hanya kenal Allah dalam urusan ibadah khusus, tapi lupa apa Allah dalam kehidupan harian. Allah "tidak popular" sewaktu belajar, Allah "tidak popular" waktu bersahabat, Allah "tidak popular" bila bergaul dan bekerja. Allah “tidak popular” dalam mentadbir dan memimpin.Habis tu bila Allah "popular”?

"Ya Allah!!Nakalnya budak ni"~Bila marah?

"Ya Allah!! Kenapa jadi begini?Kenapa aku di uji begini"~bila diuji?

"Ya Allah..aku sakit..."~bila sakit?

Waktu ini Allah "popular". Alangkah rugi jika dalam sehari, sekali marah. Alangkah rugi jika sebulan sekali sahaja diuji, alangkah rugi jika dalam setahun sekali sahaja jatuh sakit?Kenapa? Sebab masa ini sahaja ingat Allah..Betul?


Bukankah bahagia bila Allah “popular” bermula dari bangun tidur sehingga tidur kembali? Bukankah aman jika Allah “popular” dari sekecil mentadbir urusan rumahtangga sehingga mentadbir Negara? Bukankah berkat mendahului Allah dalam semua urusan?


Maka inilah tanggungjawab kita sebagai muslim. Meyahut seruan Allah didalam kitabNya dalam surah Adz-Dzariyat ayat 56 yang mafhumnya:

“Tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepadaKU.”

Maha suci Allah, segala puji bagiNya. Jom “popular”kan segala urusan dengan Allah.

Dengan namaMu ya Allah yang Maha Pengasih dan Penyayang..semoga kami semua sentiasa meletakkan MU dihadapan dalam mendepani semua urusan. Amin

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons