PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

Tuesday, March 15, 2011

Tsunami:Kenapa kau digeruni



Tsunami 2004 belum habis digeruni kini datang lagi Tsunnami yang melanda Jepun pada 11 Mac 2011 masih lagi berlarutan kesannya hingga ke hari ini. Jika dulu, bumi Indonesia menjadi paparan utama, negara mundur dari sudut sistem teknologi dan ekonomi, memiliki kepadatan penduduk yang sangat ramai, kini, kita beralih kepada Negara Jepun, negara kecil yang pernah menjadi padang jarak padang tekukur dalam peristiwa pengeboman Hiroshima. Tsunami yang berlaku kali ini di Jepun, merupakan antara Tsunami terbesar pernah berlaku selepas hampir 1400 Tahun dahulu di negara itu.

Orang politik kata, Jepun mengabaikan pembangunan teknologi hijau. Lalu bagaimana dengan Indonesia suatu ketika dahulu yang agak ketinggalan dari sudut teknologi jika dibandingkan dengan Jepun?. Orang sains kata : Ia bencana alam, biasalah perubahan bentuk muka bumi, lalu bukti apa yang Allah tunjukkan dengan berdiri teguhnya masjid-masjid di Indonesia?

Benarlah firman Allah didalam kitabnya :
"Dan Dialah yang menciptakan langit dan bumi dengan benar. Dan benarlah perkataan-Nya di waktu Dia mengatakan: "Jadilah, lalu terjadilah", dan di tangan-Nyalah segala kekuasaan di waktu sangkakala ditiup. Dia mengetahui yang ghaib dan yang nampak. Dan Dialah Yang Maha Bijaksana lagi Maha Mengetahui"
Al An'aam:73

Sungguh Tsunami makhluk Allah yang didatangkan khas sebagai peringatan kepada umat manusia,merasakan sedikit azab Allah didunia lantaran sikap dan tindakan manusia yang melampaui batas.

Firman Allah s.w.t: “ Telah timbul pebagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian daripada balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat).” (Surah ar-Ruum: 41)




0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons