PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

Monday, March 21, 2011

Qiamulail : Rela atau paksa?

Salam Qiamulail buat semua pejuang dan pendokong perjuangan.

"Wahai orang-orang yang berselimut!.Bangunlah untuk solat pada malam hari, kecuali sebahagian kecil.Atau lebih dari seperduaitu, dan bacalah AlQuran dengan perlahan-lahan.Sungguh Kami akan menurunkan perkataan yang berat kepada mu. Sungguh bangun malam itu lebih kuat(mengisi jiwa); dan bacaan diwaktu itu lebih berkesan.Sesungguhnya pada siang hari engkau sangat sibuk dengan urusan-urusan yang panjang.Dan sebutlah nama TuhanMU, dan beribadahlah kepadanNya dengan sepenuh hati"
Surah Al-Muzzamil 1-8

Qiamulail bukan satu bebanan, bukan satu paksaan bukan juga penderaan. Sepertimana kata Allah memperingatkan seluruh umat manusia, bahawa bangun malam itu lebih kuat mengisi jiwa. Sebab itu, tidak hairan bagaimana sultan Al-Fateh berjaya menawan kota Constatinopel. Bukan dirinya sahaja sangat dekat kepada Allah malah tentera yang dipilihnya juga turut sama dekat dengan Allah.

Lalu, mengapa masih berlengah lagi wahai pejuang muda? Ini masa untuk mentarbiyyah dan mengikat diri dengan perjuangan dan tarbiyyah, lantaran jalan yang bakal ditempuh penuh duri dan berliku. 

JOM QiAM!!

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons