PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

PERSATUAN SISWAZAH SABAH SESI 2015/2016

Tuesday, March 29, 2011

Ukhuwah :Siapa bertanggungjawab?

Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan besar nabi Muhammad SAW keatas segala usahanya yang tanpanya kita tidak akan menerima nikmat Islam dan Iman ini. Kesusahan para pejuang sehingga ada yang dipenjara, dibunuh dan difitnah kerana Islam. Sungguh Allah Maha adil kepada mahluknya, tidak dizalimi walau sedikit, insyaAllah segala susah dan sengsara berbayar di Akhirat kelak yang tidak ada tolok bandingnya dengan kebahagian sementara pihak kufur laknatullah di Dunia.

Imam Hassan Al-Banna dalam meletakkan sepuluh rukun Baiah antaranya ada menyebut dan menekan ukhuwah Islamiah. Apa dia yang didefinisikan dengan Ukhuwah Islamiyyah ini?Di awal kebangkitan Islam pada zaman Rasulullah, sahabat dan seluruh umat Islam memiliki tautan kasih sayang yang sangat hebat. keutuhan ukhuwah sahabat dan semua yang ada pada masa itu telah membuatkan mereka berjaya mengharungi pelbagai rintangan. Antaranya, dipaparkan kisah hijrah, memperlihatkan bagaimana golongan ansor yang sanggup berkorban untuk kaum muhajjirin.

Imam Hassan AlBanna dalam ucapannya kepada pengikut ikhwan Al-Muslimin mendefinisikan ukhuwah sebagai satu keterikatan antara hati dan rohani dengan ikatan aqidah kerana aqidah adalah sekukuh-kukuh dan semulia-mulia ikatan. ukhuwah merupakan saudara kepada keimaman, manakala perpecahan saudara kepada kekufuran. Kekuatan pertama adalah kekuatan persatuan iaitu jemaah. Tidak ada persatuan tanpa cinta dan kasih. Kayu ukur terendah kepada ukhuwah adalah kelapangan dada, dan kayu ukur tertingginya adalah itsar iaitu mementingkan orang lain dari diri sendiri.

Ukhuwah Islamiyyah melambangkan kuatnya sesuatu jemaah. Humara perlu menyemai kasih sayang bersama ahli dibawah, begitu juga dengan ahli perlu untuk mengenali pimpinan. Namun, ada sesetengah sikap kepimpinan yang tidak bergaul dengan ahli, pergaulannya hanya terbatas sekitar sahabat- sahabat pimpinan sebab itu tidak hairan ada dikalangan ahli yang mula berasa jauh dan tidak kenal siapa Amir aku?Siapa Amirah aku? Sombongnya pimpinan dan sebagainya.Begitu juga ahli, sikap bercakap belakang perlu dibuang, kerana sikap inilah yang menjadi onor dalam perjuangan. Pimpinan perlu peka kepada ahli kerana ahlilah yang menjadi penggerak kepada gerak kerja jemaah, begitu juga dengan ahli tanpa adanya pemimpin, mana mungkin akan terarah sesuatu jemaah secara sistematik.

Allah dalam kitabNya menyebut yang maksudnya:
"Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara, maka damaikanlah kedua(jika berselisih) dan bertaqwalah kepada Allah agar kamu mendapat rahmat."
AlHujurat : 10

Melalui ayat diatas, sudah terang lagi bersuluh, bahawa orang-orang yang beriman itu merupakan saudara, mendamaikannya apabila berselisih merupakan suatu taqwa untuk medapat rahmat Allah. Jalan-jalan penyelesaian kepada ukhuwah perlu dibina sebagai menjamin kekuatan dan keberadaan sesuatu jemaah/persatuan untuk terus kekal dan wujud. Pencapaian maksimum(itsar) perlu dijadikan satu misi dalam jemaah, agar dari sikap itsar ini melahirkan ahli yang sanggup berkorban untuk jemaah dan Islam.

Kesimpulannya, ahli dan kepimpinan perlu sama-sama berganding bahu, untuk memastikan kesatuan jemaah untuk terus kekal. Pemimpin perlu lebih bersikap mesra rakyat dan mendekati ahli. Ahli juga perlu turut sama menyahut segala usaha jemaah dan keluar dari kepompong keegoan, jangan merajuk lama, jangan suka tuduh-menuduh sesama ahli. Langkah permurnian perlu diambil sekiranya berlaku salah faham yang besar sesama antara ahli, mahupun pimpinan. WaAllahualam

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons